doorgaatervoor.punt.nl
Ik ging op reis
Naar de geboortestad van de paella. Een door mij geliefd gerecht. Ik at het afgelopen zondag, een uurtje na aankomst! Eigenlijk ben ik het meeste fan van de paella marisco (met vis en schaaldieren) maar in Valencia, waar ik was, is het paella Valenciana (met kip en konijn) wat de klok slaat. Simpel, maar lekker. De combinatie van de Spaanse sfeer, een glas vino tinto, de zon en zo’n bordje voor mijn neus; ik word daar blij van.

Na deze late lunch, wandelden wij maar eens richting de Stad van de Kunst en de Wetenschap, een apart deel van Valencia, op een steenworp afstand van ons appartement. We troffen daar de hele familie van www.hetrechtvandesterkste.nl voor het eerst. Het voelde meteen goed. We dronken gezellig wat aan de rand van het water en sloten het kleine meisje in ons hart. Tot over twee weken Tijmen en José!

Achter ons werd het Valencia Open gespeeld. Lief en zoon zagen zomaar Djokovic in het wild lopen. Ik baalde dat ik mijn tennisracket thuis had gelaten. Misschien had hij….?

We logeerden achthoog in een flatgebouw tussen de Spanjaarden. Geen toerist te bekennen. Het complex bestond uit vier gebouwen, met in het midden een gemeenschappelijk zwembad, tennis- en squashbaan en een gym. Fijn voor de Spaanse kindertjes, want in een flat zonder balkon ben je natuurlijk wel een keertje uitgespeeld. Er was een kleine bodega, waarschijnlijk opgericht door de buurtvereniging, althans zo leek het. De lokale mannen keken iedere avond op twee grote schermen voetbal, de dames speelden spelletjes rond de tafel. Je kon er boeken lenen, gezelschapsspellen of een recept opzoeken uit een hele rits kookboeken, maar ook een eenvoudige maaltijd eten. Iedere avond zaten wij er even bij en werden door iedereen vriendelijk begroet. We bestelden allemaal één of twee drankjes en betaalden nooit meer dan €10.

Maandag bezochten we het L’Oceanogràfic, het grootste aquarium van Europa. Een heel rustig en mooi aangelegd park met tal van bijzondere vissen en vogels. Een oase van rust in de drukke stad. Bij de dolfijnenshow werd Coen uitverkoren om mee te doen. Natuurlijk betaalden we een fortuin voor de foto die de fotograaf van hem maakte. Het via een code op Twitter of Facebook slingeren was dan wel weer gratis.

Dinsdag namen we de bus naar het centrum. Overal waar we keken zagen we prachtige gevels, kerken en gebouwen. De arena deed me een beetje aan het Colosseum in Rome denken. Het stationsgebouw is zó mooi, dat je bijna de trein zou missen.
Net als de Spanjaarden lunchten wij tussen 14:00 en 16:00 uur en genoten van al het lekkers dat op het menu del dia stond.

Woensdag namen we een andere bus, dit keer richting strand. Een enorm breed zandstrand, waar anderhalve kip en een paardenkop lag. En wij dus. Op een bedje in de zon las ik wat hoofdstukken van het boek ‘The Help’, waarvan ik een tijdje terug de verfilming al zag. Tegen de middag lunchten we aan de boulevard in één van de vele eettentjes.

Op de terugweg kwamen we langs een kapsalon en ik opperde dat Coen wel een knipbeurt kon gebruiken. Zodoende lag hij even later achterover en werden zijn blonde lokken door een Spaanse schone gewassen, geknipt, weer gewassen, geföhnd en gestyled. ‘Qué cambio!’ riep het personeel enthousiast uit bij het zien van de metamorfose. Ik had een nieuw kind! Helaas weer geen meisje
J

Donderdag voegde ook oudste, die de hele week in het appartement had zitten blokken voor de aanstaande schoolexamens, zich weer bij ons. We bezochten wederom het centrum en vulden ieders garderobe aan. Het wemelde er van de FC Twente supporters. Helaas werd het een wedstrijd waarvoor je beter niet naar Spanje had kunnen afreizen en ook net die avond regende het pijpenstelen. Ik had te doen met mijn tennismaatjes die en masse hun voetbalclub waren komen aanmoedigen. De volgende dag, op de luchthaven, zag ik dat ze er nog een kater van hadden. Ik niet, mijn hoofd was licht en ik voelde de zon nog nagloeien op mijn wangen.